Sunday, March 23, 2014

How-To Eyeliner Basic

Assalamualaikum semua...

Makeup benda basic yang semua pompuan akan guna. Please jangan cakap "tak suka la pakai makeup tebal semua ni". Hakikatnye time aku sekolah dulu pon aku macam tu. Ngan comot comot bagai. Tak care pasal appearance langsung. Tapi bila dah besar ni baru la sedar kita kena jaga penampilan bagai sebab pompuan memang ditakdirkan nak melawa bercantik bagai kan.

Topik hari ni adalah EYELINER!!!!!!

Kompem semua kat sini penah pakai eyeliner. Antara benda paling wajib untuk semua. Masalahnyer nak master guna eyeliner adalah susah giloowwwssss...Sampai hari ni dalam 5 tahun jugakla aku pakai full makeup bagai....Time memula dulu, aku tak berani pakai liquid sebab memang susah nak jadi...sampai sudah aku salah conteng tak balance antara dua mata...

Ni tips untuk yang baru nak start belajar pakai eyeliner dari pengalaman aku sendiri okeeyyy;

  • Gel eyeliner paling senang dan versatile untuk digunakan. 
    • Dari pengalaman aku, gel liner memang berbaloi dan senang untuk semua guna. Yang first aku guna adalah Maybelline punyer. Memang macam mahal sket, tapi berbaloi sebab tahan 4-5 kali ganda dari yang pencil. Lagi satu, senang kita nak praktis lukis n buat cat eye ke hape sebab gel liner pekat dan gelap. Sendayu tinggi punye pon cantik dan murah dari Maybelline, dlm RM28 je. Eyeliner pencil kadang kadang keras and kita akan tekan sket time nak lukis, tak elok untuk mata. Melabur lebih sket untuk eyeliner tak pe sebab jangka masa panjang.
Maybelline punyer


  • Pilih warna basic. (Black or Dark Brown)
    • Tolong yer, pada yang baru nak start experiment ngan eyeliner, jangan la amik kaler purple or hijau emerald. Memang kaler tu cantik, tapi takut nanti membazir sebab kaler bold ni kalo pakai daily nampak over. Lebih selamat pilih kaler hitam atau coklat gelap. Aku memang cadang hitam sebab coklat boleh buat mata nampak penat kalau silap pakai.

  • Simple line first
    • Yes, memang bila tengok model pakai cat eye tebal nampak menarik n seksi. Tapi jangan pakai cat eye untuk first try. First start ngan basic line nipis yg enhance mata je. Bentuk mata kita lain, kena kenal bentuk mata sendiri dulu before lukis cat eye/wing/fish tail or sbg. Lagi satu,kalo x biasa lukis eyeliner,senang tak sama bentuk antara dua mata. Kalau line nipis silap tak de la nampak over.

  • Praktis praktis praktis
    • Ni memang hakikat la. Time aku memula start nk expertkan eyeliner, memang aku sentiasa berlatih pakai eyeliner. Time ni aku kat matrik,masa g kelas make up biasa. Abes kelas, malam nak wat keje semua aku praktis lukis eyeliner tetiap malam kot even muka x berbedak, sebelum tido aku basuh la. Takdenye orang yang pandai pakai eyeliner perfect terus. Memang macam leceh, tapi hasil lepas praktis fuuhhhh mantap.
Benda kat atas ni yang aku alami dan rasa sendiri. Jangan risau kalau rase macam lambat nak pandai lukis wing semua tu sebab aku nak boleh expert lukis wing perfect pon amik masa dekat setahun praktis. benda macam ni kena minat n sabar sebab nak cantik kena usaha. Kena pulak eyeliner ni memang penting, even x pakai maskara or eyeshadow, eyeliner je dah cukup nak buat muka berseri. Sekarang pon aku still praktis untuk mantapkan lagi skill.

Start la ngan gel liner, bila dah yakin dan selesa guna gel liner, boleh la try guna liquid, pencil, pigment atau yang warna warni pelangi tu.

Skunk senang, sume bleh google n youtube. Bawak la rajinkan diri tengok macam mana diorang lukis eyeliner sebab video lagi jelas dari ayat merepek ni. Video kat atas ni ada dari basic sampai expert style.






Ni antara hasil eyeliner dengan style berbeza yang aku slalu guna sekarang, lepas 5 tahun duk main makeup kan. Dulu makeup aku macam haram kot, tapi praktis tu wajib kat mata sendiri sebab hasil adalah marveloussss ...

If ada kemusykilan macam mana nak melukis kat mata or muka ni sila bertanya. I try to layan.
Thank you.

2 comments:

Anonymous said...

Assalam sis, dunno sis baca ke x sbb dah stahun entry sis ni hehe. Can u please xplain kalo pakai liner kaler brown bule buat mata nampak letih. Sbb mata saya besar. So suka pakai liner tp kat inner eyelid. Tp nampak garang la plak. Nak pakai yg dark brown tp x penah try lg. Mtk sis bg pendapat

shahirah said...

salam, sorry so much sbb mmg lama x bukak blog, nak pakai brown boleh tp better cari yg betul2 dark brown mcm in2it nyer brown eyeliner...kalau mata besar..bleh je pkai kaler hitam, utk bahgian bawah mata kata dalam 'inner rim' line suku or separuh je ngan kaler itam..baru la mata lg seksi