Sunday, July 3, 2011

kampungku yang permai....kah????

hello everyone and apa khabar...

jadi hari jumaat yang lalu, aku balik kelantan...kampung halaman kesayangan aku...bertolak pagi jadi sampai dalam tengahari kat rumah aku...pasir mas...ye rumah akau kat pasir mas....masuk je rumah macam bese cek la semua bilik sebab dah selalu sangat orang pecah masuk...dan macam yang disangka memang orang pecah lagi sekali....aishhhh....tapi sebab dah lali kami one famili dah malas nak kecoh kecoh ~..~......tenang je....masuk kali nie dah lebih 10 kali rumah nie orang masuk...tapi sebab nie rumah tinggal memang tak ada barang yang worthy pown...so,pecah rumah susah susah tapi tak de sebarang hasil...walau dah selalu report polis dan bagi tau kat ketua kampung tapi kedudukan rumah aku tu strategik sangat untuk orang masuk.....rumah sebijik kat tengah tengah sawah tepi jalan besar...dengan laman yang banyak pokok pokok palma besau besau tu...orang masuk pown tak nampak sebenarnya....
lebih kurang begini la kedudukan rumah aku...tapi lebih fancy dari nie
tapi tak kesah la....sebab balik kejap je..jumaat sampai ahad balik kuantan....aduhai....tak sempat nak g shopping kat rantau panjang pown..

kali nie nak gebang gebang pasal makanan kelantan yang aku suka terutamanya makan pagi...kat sini 10 hengget tu dah boleh beli makan pagi untuk one famili yang terdiri dari 8 orang makhluk perut besau...siyes tak tipu...mana nak cekau kat kolumpo kuih 4 biji 50 sen...tak kira ngan laksa 5 bungkus dua hengget je....DUA HENGGET...DUA HENGGET....menakjubkan......memang la tak logik tapi kalo setakat nasi berlauk tu dua hengget sebungkus....ditekan kan dua hengget sebungkus tu mahal giler dah sebenarnya...tapi nasi berlauk nie bukan lauk pepelik pown, nasi putih, gulai ikan or ayam sambal...lengkap gitu.....memang seronok dapat makan banyak dan murah nie...sebab tu la masa first time aku g kolumpo kat upm tu aku rasa macam membacir je nak beli makanan....mahal sanagt....kuih lagi la...kurang rasa,kecik mahal....haisssshhhh....jakunnyer aku kala itu....

jadi sebab terlalu seronok ngan makanan yang sedap dan murah nie...over la plak aku makan.....nasi kerabu hitam,laksa,nasi tumpang,srabai,kuih peria,tepung gomak,ketupat kacang,nasi ayam goreng umi,nasi kak wok,akok,keropok lekor.....amik ko sume aku tulis sampai lapar dibuatnyer....

risau ada yang tak kenai kuih nie...dalam dia inti kacang yer...ada jugak kaler merah
ahhh....kalo karang g kelantan le....benda wajib makan adalah nasi kak wok...punyer la popular nasi nie...sedap sangat...basic je sebenarnya...goggle je nasi kak wok kompem jumpa macam macam link berkait ngan nasi nie...sebab sedap...

ni rupa asas die....nampak biasa dan tak berapa menarik..
hakikat bila dah masuk mulut memng tak tergambar
bukan orang kelantan je cakap sedap orang uar pown akui rasa nasi nie....sekarang senang dah dapat tak yah g kedai nasi kak wok pown kalo nak makan nasi nie...serata kelantan ada....beza gulai nasi nie adalah rempah dia...dia guna rempah gulai darat yang memang jjumpa kat kelantan je (selama hidup pindah randah satu malaysia nie,mama tak pernah jumpa rempah nie jual kat luar) jadi campurang rempah tu buat guali sedap...and kalu ada orang mengigau ingat orang kelantan SUKA MANIS memang melampau kalau ingat guali nie manis....kuih yes memang manis...lauk agak agak la der....tak der manis macam gulanye...asal manis jer cakap orang kelantan....tak pernah lagi jumpa lauk ke sambal ke yang manis kat kelantan nie....kat luar aku pernah jumpa sambal ngan lauk manis....jadi depend kat tekak korang la nak manis or tak...

ahhhh...panjang bercerita pasal makanan...lain kali akan tulis lagi pasal makanan yang aku suka....

ohoooooiiiiiii

No comments: