Tuesday, June 21, 2011

perfection perlu usaha dan masa

hello everyone and apa khabar

bila merujuk pada sempurna, first thing yang pop-up kat kepala adalah kulit yang flawless abes adalah keutamaan...tak kisah la kulit gelap,cerah,kelabu atau apa pown kaler tak penting asalkan kulit bebas cela....terutama musuh utama perempuan masa kini,jerawat dan seangkatan...satu jerawat pown dah jadi masalah besar nie kan pula satu muka...memang masalah yang teruk

ikut pengalaman sendiri sebenarnya, aku start dapat serius skin issues dalam umur 17...kronologi kulit aku macam nie:

masa umur 17------> masalah start tapi tak teruk sangat,kulit totally gelap giler sebab plkn....kawan aq kat matrik bleh tahu betapa teruknya kulit aku masa tu

masa umur 18-----> kulit start cerah tapi nie la permulaan masalah non-stop aku....jerawat start tumbuh giler giler....self esteem makin rendah....even nak gi makan pown aku akan pastikan pakai foundation n concealer
-------> kulit makin teruk....guna la produk anti jerawat apa pown....muka makin teruk...selalunya jerawat akan stop kejap pastu menjadi lebih teruk

masa umur 19------> kulit aku jenis berminyak bagai nak rak....jerawat giler banyak tambah ngan menggelupas dan merah-merah....lepas try satu produk nie (dirahsiakan sebab tak nak disaman) kulit muka jadi amat nipis,jerawat still ada,tapi kulit pedih sangat,kena matahari skit ters pedih dan merah....lepas tu kulit bertukar jadi kulit sensitif....masa nie sedey sangat sangat sebab tak leh guna pencuci muka pown....kalau guna gak kulit terasa disiat-siat...masa nie rasa nak bakar je muka....pastu terbuka hati nak try produk SIMPLE jumpa kat Watson....syukur sangat lepas guna produk nie dalam 2 minggu kulit dah tak oversensitif....

klik picca untuk lebih lanjut
masa umor 20 (tahun ini)------> dalam masa nie,kulit memang dah jadi normal balik,pastu start la try segala jenis benda...dari yang muarah,10 hengget satu sampailah yang mahal giler, 200 hengget sebotol....sume tak jalan...kulit jerawat n parut hitam penuh...malu memang malu...walau aku masuk ladang kat UPM,aku tetap pakai make-up....tak yakin nak tunjuk kulit aku.....g study group malam kompem make-up penuh....

------> sebab dah hampir putus asa dengan nak sembuhkan kulit,nekad la nak tr satu produk last kononnyer....aku try guna IRENA.....kompem korang tak pernak dengar sebab memang tak popular ngan susah giler nak dapat....yeah,produk nie menjadi ngan muka nie,jerawat reduce n parut pown mengurang....memang menjadi tapi lambat giler giler...dalam 2 bulan baru nampak kesan ketara.....

balik rumah cuti sem------> kulit start wat hal balik,jerawat dan menggelupas......rasa nak gila kejap....ntah la terbaca kat mane tips guna minyak gamat.....siyes tak yakin langsung nak letak kat muka sebab minyak...tapi sebab kecewa ngan kulit aku letak jugak nipis nipis je kaat tempat bermasalah malam tu.....
produk inilah yang berkesan tu - copy dari  blog ini -


esoknye-------> woaaahhhh.....kulit aku tak berminyak pown,jerawat kecut n kulit tak merah merah dah....aku start amalkan minyak gamat...memang macam tak logik giler...tapi nak wat macam mane,berkesan....pastu mak aku cadangkan minum air gamat....so,pegi la beli kat kedai,sebotol 12 hengget je....rase macam mane???? masin payau tak sedap....nak cantik nyer pasal aku telan la gak...tetiap malam before tido aku sapu air gamat kat muka biar setengah jam basuh,letak minyak gamat kat tempat bermasalah n tido.....setakat nie,jerawat ada la sket2 tapi tak severe giler,parut hitam yang penuh kat muka dah hampir hilang,kulit jadi normal tak berminyak.....
banayak guna benda kecik nie


sekarang nie,pencuci muka kekal dengan SIMPLE,tak nak tukar yang lain sebab tiap kali tukar kompem breakout balik....krim malam memang stop terus,pakai minyak gamat je...SKII pown tak pakai dah walau berhabis duit membelinya...cukupla sebotol tapi tak de effect kat muka nie...kalo duk kat umah je tak g mane mane memang tak pakai apa apa even baby powder pown tak sebab takut pore tersumbat....kulit memang licin sekarang nie...dalam seminggu dah nampak kesan tu....aim nak hilangkan semua parut rase nye bleh tercapai,jerawat dah tak naik,even white n black head pown kurang....

so,kalau ada yang ada masalah kulit lebih kurang nie,sila la try pakai gamat....mane tau menjadi....kalo nak try jeli gamat sapu kat muka pown ok gak...kena la usaha non stop sampai jumpa penyelesaian....

mulut terkepit....
usaha nak dapat hampir fair skin nie lebih dari 2 tahun...merana segala jenis baru jumpa ubat...aduhai.....

1 comment:

Ms. Zinn said...

Alhamdulillah tahniah, saya pun tengah cuba. Saja ja try hari tu tgk2 efek dia cepat gila walaupun parut lambat hilang tapi jerawat cepat mengecut